حساب کاربری

لطفا از حروف a-z,A-Z,0-9 استفاده نمایید - حداقل 5 کاراکتر

حداقل 8 کاراکتر

نگاهی به بازی عابر پیاده

نگاهی به بازی عابر پیاده

استیکر را به این تابلوی پازل طور بچسبانید.

در آن لحظاتی که ذهن شما از هر واقعیت دنیوی که در مقابل آن قرار داده اید دور می شود، آیا تا به حال تصور کرده اید که استیکرهای روی علائم جاده ای زنده شوند و ماجراهایی را تجربه کنند؟ نه، من تا به حال به این قضیه فکر نکرده ام، اما شخصی در Skookum Arts به این قضیه فکر کرده است و پایه و اساس خوبی برای استودیوهای تولید بازی های معمایی ایجاد کرده است.

این ایده برای ساخت پیکسارهای کوتاه – آن فیلم های سه دقیقه ای جذاب که به زودی میتوانند پرده ی سینما را مال خود کنند – جالب به نظر میرسد. به اشکال روی تابلوها فرصتی داده میشود تا از زندان نقاشی شده ی تابلوها بیرون آمده و از تابلویی به تابلوی دیگر، از مترو به خیابان و از خطرات خفیف به سمت خطرات شدیدتر حرکت کنند.

این تصورات برای ساخت یک بازی کامل و جامع کافی نیست، اما فکرش را بکنید: اولا، معماها به هم مرتبط هستند و گویی در هم تنیده شده اند. ثانیا، بازی کاملا کوتاه است.

نگاهی به بازی عابر پیاده
نگاهی به بازی عابر پیاده

نکاتی جالب در مورد بازی عابر پیاده

نکته ی جالب در مورد بازی عابر پیاده که به طرزی ماهرانه ساخته شده معماها نیست، بلکه جای قرارگیری آنها در بازی است. شما به یک محیط سه بعدی نگاه میکنید، اما در واقع روی یک محیط دو بعدی –تخته وایت برد، صفحه نمایش کامپیوتر، طرحی عجیب و غریب و یا اغلب تصویری انتزاعی از علائم جاده ای- تمرکز میکنید.

Skookum در مورد روش ارائه ی معماهای خود در بازی عابر پیاده کاملا هوشمندانه رفتار کرده است. در حالیکه تمرکز شما بر یک نقطه است، صفحه را از علائم و راهنمایی ها پر کرده است. این استیکر بازی عابر پیاده، که میتواند مرد و یا زن باشد، نه تنها نشانه های داستان، بلکه محیط سه بعدی اطراف خود را نیز تحت تاثیر قرار میدهد.

به عنوان مثال، اتصال یک نماد الکتریکی با دیگری باعث زنده شدن علامت روی آسانسور میشود. هنگامی که آسانسور شروع به حرکت به سمت پایین میکند، آن علامت سعی در فرار از موقعیت و حرکت به سمت مراحل بعدی میکند. و علامت بعدی در طبقه ی پایینی و زیر آسانسور فضای سه بعدی وجود دارد.

نگاهی به بازی عابر پیاده
نگاهی به بازی عابر پیاده

شاید این تعاریف گیج کننده به نظر برسند، دلیل این است که توضیح بازی عابر پیاده با لغات سخت است و من فقط 10درصد از حرف های ذهنم در مورد بازی عابر پیاده را بیان کرده ام. به تصویر کشیدن هواپیماهای دو بعدی و جهانی گسترده، نه فقط باعث علاقه مندتر شدن کاربران، بلکه نشانگر پیشرفت بازی هم هست، به طوری که من فکر میکنم بیشتر از این نمیتوانستم از دنیایی ساخته شده با علائم لذت ببرم. به واقع میتوان گفت که تغییرات مناظر در بازی باعث ایجاد ماجراجویی هم میشود. خجالت نمیکشم که بگویم هنگامی که استیکرم یک قطار را به بازی آورد و سپس در ایستگاه بعدی پیاده شد، عصبانی شدم. پسرک احمق!

 

روایت داستانی

مطمئنا که روایتی در داستان عابر پیاده وجود دارد اما خیلی هم پررنگ نیست. شما باید به دنبال آن بگردید، همه ی نشانه ها را با دقت دنبال کنید، و به همه ی جملات توجه کنید. نبود دیالوگ و حتی کاراکتر باعث میشود که حواس شما سرگرم چیزی نشود و دقیقا روی نشانه ها تمرکز کنید. البته که من به شخصه کمی تمرکزم را از دست دادم. این هم تبدیل به ژانری جدید شده است، نه؟

توانایی والو، جاناتان بلو، و پلی دد برای به چالش کشیدن بازی کننده و ایجاد استانداردهایی برای زندگی و مردن در بازی عابر پیاده در سال 2020، کاملا نمایان است. البته که نتوانسته به خوبی مرا سورپرایز کند اما باید اعتراف کنم که کمی درگیر بازی شدم.

در حالی که دنیای وسیع عابر پیاده حس حرکت رو به جلو به شما داده و به اعمال شما معنا می بخشد، پیچیدگی آن عمیق تر شده و زبان بصری آن برای جذب شما گسترده تر می شود. آنچه در ابتدا فقط راه رفتن در راهروها و بالا رفتن از نردبان ها برای پرش از علامتی به علامت دیگر بود، در ادامه منجر به تغییر در چندین علامت می شود، درها و نردبان ها را به هم وصل می کند تا یک مسیر مهم را از طریق همه ی آنها به شما نشان دهد.

نگاهی به بازی عابر پیاده
نگاهی به بازی عابر پیاده

دقیقا هنگامی که ذهن شما پذیرای آن میشود دوباره تغییر میکند. جعبه ها به اطراف کشیده شده و هرچه که ساختید را خراب خواهند کرد. از سوییچ ها و اهرم ها برای به کار گرفتن سکوهای پرش، پیستون ها، آسانسورها و سکوهای قابل تعویض استفاده میشود. در کمتر از یک ساعت، تابلوهای بانمکی که در خیابان میدیدید، به نشان هایی از کابوس های شبانه تان تبدیل خواهند شد. حسی شبیه این دارید که 19 سال حتی یک کلمه درس نخوانده اید و فردا هم امتحان نهایی دارید. امتحانات چند گزینه ای به شما حسی میدهند که گویی تمامی دانش و اطلاعاتتان در کسری از ثانیه از ذهنتان پر کشیده اند.

 

عابر پیاده، بازی کوتاه اما حرفه ای و خلاقانه

اما این تمام قصه نیست. پیشرفت بازی عابر پیاده از سطحی دوستانه به سطح حرفه ای و هوشمندانه فقط از استودیویی حرفه ای و خلاق بر می آید. در واقع، در این بازی من کمی احمقم! اما هیچ وقت حس ناامیدی نداشته و با گرفتن آلت و تب، به یوتیوب مراجعه کرده و اطلاعاتی در مورد این بازی به دست آورده ام. و آنچه که یوتیوب در مورد Skookum و هوش و خلاقیت آن بیان میکند قطعا به ذهن من خطور نخواهد کرد!

بازی عابر پیاده در مورد اهداف و آنچه که میخواهد به دست آورد کاملا واضح توضیح میدهد. شاید ناعادلانه باشد که برای بیشتر توضیح ندادن این کمپانی را مقصر بدانید. شاید به تازگی برید و همکارانش با افشاگری هایشان بازی را برای ما اسپویل کرده باشند. اسپویل شده یا نه، این کمبود روایت و سبک در داستان کمی مرا نسبت به بازی عابر پیاده بی میل کرده است، اما خوشبختانه شیب و تنش ایجاد شده در داستان چنان ماهرانه ایجاد شده است که چاره ای جز لذت بردن از این بازی کوتاه برای ما نمیگذارد.

درباره ما
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با ما
مشهد ، خیابان فرامز عباسی
09333720647
X